日本エネルギー経済研究所のEnergy Expert である研究員が国内外のエネルギー・気候変動問題等に関して、客観的分析、将来予測、現実的な解決策などを独自の視点から鋭く提言する番組です。
ナビゲーター: 小山 堅(専務理事 首席研究員) 日本エネルギー経済研究所
This podcast aims not only to identify the global challenges including energy security, energy affordability, and climate change but also to share with listeners our pragmatic solutions to those.
Navigator: Kana Sato Senior Researcher, JIME Center
2025年1月に第2次トランプ政権が発足し、その一挙手一投足が注目を集めています。エネルギーを輸入に頼る日本は国際情勢から無縁ではいられず、米国新政権の影響も大きく受けます。就任からまだ1か月しか経っていませんが、エネルギー分野でも様々な措置を繰り出しています。トランプ政権は世界や日本にどのような変化をもたらすのでしょうか。今後注目すべきポイントは何でしょうか。今回は資源・燃料・エネルギー安全保障ユニットの久谷一朗研究理事が「第2次トランプ政権で何が起こるか?」をテーマにお話します。
再生時間:15:56
This episode is talking about “Energy discussions in Davos”. Mr. Terazawa will share the discussions in Davos, to which he was invited during the week of January 20th. There were so many discussions in Davos that he can only cover mostly energy related topics. These are solely his takeaways from Davos, and he is quite sure that some of you who attended may have different views.
Length:12:35
脱炭素はエネルギー安全保障や国内産業、更には一般市民にも大きな影響を与え、非常に複雑で、最善の解は存在しない。どのような将来像が好ましいかは、一般市民が当事者意識と自立心を持った上で市民会議のような場で議論することも必要かもしれない。今回はクリーンエネルギーユニット 柴田 善朗 研究理事が「脱炭素社会に求められるSense of Ownership(当事者意識)とDIY精神」をテーマにお話します。
再生時間:12:55
This episode is talking about “Japan’s 7th Strategic Energy Plan”. The draft for Japan’s 7th Strategic Energy Plan (the Plan) has been approved by the government policy committee of which Mr. Terazawa is a member. The Plan will be put to a public comment process and is expected to be decided by the Cabinet in February. Mr. Terazawa will share an overview of the Plan.
Length:16:17
近年、生成AIの利用拡大によるデータセンターの電力消費増加に関し世界的な注目が集まっています。一方でAIは製造業や建築物、運輸等に適用することで大幅な生産性の向上・省エネが期待できます。今回は環境ユニット 土井 菜保子 研究理事が「AIによる省エネとAIそのものの省エネ」をテーマにお話します。
再生時間:14:00
This episode is talking about “Are BEVs the only path to decarbonize the passenger vehicle sector?”. In many countries Battery Electric Vehicles (BEVs) are considered the only powertrain toward the pathway for decarbonizing the passenger vehicle sector. But the choice of the powertrain must be determined based on a Life Cycle Analysis (LCA) basis considering GHG emissions region-by-region. This analysis presents a very different picture for the future of passenger vehicles.
Length:12:43